Det våras för Merlot

Färsk försäljningsstatistik från USA visar att Merlot är den tredje mest sålda druvsorten där. Tätt efter Cabernet Sauvignon och Chardonnay. Ännu mer anmärkningsvärt är att siffrorna visar att det är hushållens allra mest omtyckta druva.
Amerikanerna anser den vara utmärkt för goda vardagsviner och merlotviner säljer dubbelt så bra som Pinot Noir. Detta trots kultfilmen ”Sideways” som kom 2004. Huvudpersonen i filmen skydde Merlot och lovordade Pinot Noir.

Merlotdruvans stigande popularitet i USA tros bero på att den är tillförlitlig. Den ger smakrika, tillgängliga viner som ofta är prisvärda. Amerikanerna som efter finanskrisen dragit ner väsentligt på sin lyxkonsumtion i form av restaurangbesök och exklusiva viner, efterfrågar just detta. Billiga, lättdruckna viner.

Det är helt klart spännande att följa den ekonomiska rapporteringen från vinvärlden, som följer i krisens kölvatten. Världens toppviner sugs upp av asiatiska samlare och västvärlden efterfrågar allt mer enkla viner. Amerikanerna dricker allt mer medan fransmännen har dragit ner sitt vardagsdrickande väsentligt.

Själv har jag de senaste veckorna dagligen druckit viner av druvorna Athiri och Amorgiano. De smakar till min förvåning alldeles utmärkt.

You may also like...

1 Response

  1. Janne skriver:

    Än mer förvånande är det när man smakat mycket amerikansk merlot, Det mesta är skrattretande dåligt t o m från hus med renommé som t ex Phelps.
    Riktigt bra merlot kan vara fantastisk, men det är lika långt mellan de bra merlotvinerna som mellan de bra pinotvinerna.
    Och statistik ljuger ofta. Ett gäng storkonsumenter sätter Castillo de Gredos på förstaplatsen bland bästsäljarna i Sverige. Det betyder inte att svenskarna älskar den eller de skitdruvor vinet är gjort på.

Kommentera