Den ena forskningsrapporten efter den andra har trillat in under året med det gemensamma budskapet att en måttlig, regelbunden vinkonsumtion är bra för det mesta.
Du håller vikten, lever längre, är lyckligare, blir mindre senil, får inte diabetes.. Listan kan göras hur lång som helst vilket mest leder till en stilla undran om hur mycket vinindustrin egentligen pytsar in i forskningsanslag..
I veckan kom i alla fall en mer nyanserad rapport från University of Texas som försöker reda ut om det är den samlade livsstilen hos vindrickare som ligger bakom de positiva effekterna. Hittills har forskarna bara tvistat om det är själva alkoholen eller de polyfenoler som finns i rödvin som bidrar till hälsofördelarna.
I rapporten från Texas, som ska publiceras i november, har forskarna jämfört data på nästan 2000 män och kvinnor mellan 55 och 65 år, som de följt i 20 år.
Resultatet visar att de som är nykterister på äldre dar, ofta har en historia med alkoholproblem bakom sig. Detta destruktiva levnadssätt gick dessutom hand i hand med sämre hälsovanor i övrigt.
De som däremot under hela sitt vuxna liv konsumerat alkohol med måtta, hade inte använt det som tröst eller belöningsmedel, utan snarare som ett socialt smörjmedel.
Kontentan är alltså att det inte är vinet i sig
som gör att man mår bättre. Min egen tolkning är att de som dricker vin regelbundet och tillåter sig att njuta av livet, utan att överkonsumera, verkar vara gladare och därför tar hand om sig själva bättre.
Eller vad tror ni?


