Grundkurs i Vinannonsering

Jag har varit på kurs. Intressant ämne om hur vi i branschen bör agera gällande vinannonsering i dagens Sverige. Här kommer en inspelad sammanfattning:

Hejsan och välkomna till dagens grundkurs som handlar om hur man smartast annonserar om vin i svensk press. Jag heter Vinan Nons Nasaren och det är till min bonusstege Era surt förvärvade pengar i slutändan går.

Dagens viktigaste lärdom är att vi som säljer annonsplatsen konstant ljuger om priset. Vi tänker ungefär så här; om en kvadratdecimeter annons i realiteten värderas till 5000 kr, så blir utgångspriset 15000 kr från vilket vi, eftersom Ni (köparen) alltid behandlas enligt Min-bästa-vän-någonsin-principen, erbjuds 25% rabatt. 

Tyvärr har hela vinbranschen på slutet blivit jävligt snål och ska bråka om varenda liten tusenlapp, och detta gör att vi – annonssäljarna – tvingas ge Er, snikna as, ytterligare 25% ”discount”. Vi använder gärna internationella termer, då vi patetiskt nog tror att det ger oss ”cred” och seriositet. Men det är inte det som är poängen. 

Poängen, och jag förstår verkligen att Ni inte hängde med hela vägen här eftersom jag är så oerhört duperande, är att ni kommer vara sjukt nöjda med att i slutändan ta emot en faktura på 7500 kr för något som aldrig någonsin varit värt mer än 5000 kr. Fattar ni vilken schyst bonus jag egentligen har? Nej, det klart att ni inte gör – det är ju därför ni går den här grundkursen. Stort tack förresten för att betalat in kursavgiften i tid. Jag har för övrigt bonus även på den.

Nu vidare till utbildningens kärna; vilken typ av annons ska Ni välja? 

Är ni konventionellt lagda (och litet korkade) väljer ni att låta en dyr annonsbyrå producera en glansig annons innehållande någon ”catchig” (notera den eleganta svengelskan!) text i stil med Genuin och Äkta Ripasso, Modern Ripassoversion från Klassiskt Ursprung eller – vilket är på tapeten just nu – Sveriges första Ripasso från Varifrån-som-helst-på-Jorden. 

Grundregeln i detta fall är enkel; det måste vara Ripasso och är det inte det så hävda ändå att så är fallet. Ljug. Ingen har hittills fällts eller ens åtalats för att ha ljugit i vinannons! Någonsin.

Ett alternativ, och dessutom ett smart sådant, är att få Er lögnaktiga annons att se ut som redaktionellt material, helst publicerad på en plats som förknippas med någon äldre vinöst betydelsefull person. Betydelsefull i imperfekt räcker oftast. Kan man få hen att säga något lagom ordvitsigt i TV eller på Webben, gärna där ordet Winelover ingår (ni ser, det internationella anslaget går igen även här!) är det att föredra framför tidningar, som ändå ingen läser. 

Ett fullgott alternativ är dock att via någon av landets största dagstidningars s.k. Nyhetsbrev få folket, som någorlunda frivilligt abonnerar på dessa veckovisa utskick p.g.a. avsändaren tros vara en historiskt prominent vinpersonlighet, eller en någorlunda aktuell dito. Det viktiga är att hitta en partner som skriver trovärdigt (när väl hen skriver, vill säga) då detta möjliggör att däremellan prångla ut hur många undermåliga viner som helst, tro mig. 

Det enda som behövs är att mailavsändaren är densamma! Endast ytterligt få kommer att notera att veckans utskick inte undertecknats av en vinjournalist, och om någon – mot förmodan – likväl hör av sig via mail eller på Fejjan och ifrågasätter veckans rekommendation; då trycker vi bara upp Troll-kortet i ansiktet på dem. Boom!

Ett lysande exempel på ovanstående tes är följande, som återfanns i ett dylikt utskick nyligen;

”Du har väl inte missat att det nyligen var Sverigepremiär för det kaliforniska vinmärket Blossom Hill? Först ut är det fruktiga rosévinet Blossom Hill White Zinfandel, en publikfriare som bjuder somriga aromer av jordgubbar, vattenmelon och vita blommor. Denna White Zinfandel ger dig en varm återblick till sensommaren och dess smaker och går alldeles utmärkt att njuta året om.”

Utskickets avsändare bjuder även på en läskande drink på White Trash-bas samt en falsifierad historisk lektion om hur detta osannolikt tragiska vin en gång såg dagens ljus. Att man nu i något som liknar redaktionellt material återlanserar en slik vintyp i Sverige är… Smart. Och det var jag, Vinan Nons Nasaren, som knäckte idén från början! Nu börjar ni verkligen förstå vilket mervärde den här kursen kan ge, eller hur?

Mitt koncept sprider sig nu som en medial löpeld i hela Sverige och jag rekommenderar Er alla att hänga på! Stort tack för Er tid. Goodiebags finns i receptionen. Tack för mig / Vinan Nons Nasaren

Det var en mycket givande dag, så jag bad direkt Livets Goda om något liknande. Resultatet kan beskådas redan i nästa nummer!

 

You may also like...

Kommentera